čtvrtek 14. dubna 2016

Tip na výlet / Brněnský kryt 10-Z

Tentokrát něco pro Brňáky a projíždějící. O existenci krytu pod Špilberkem má jistě mnoho místních alespoň tušení. Víte však, že se v něm už nějakou chvíli dělají prohlídky?


Já byla vždycky zvědavá, jak to tam asi vypadá. Když ho tedy oficiálně otevřeli, šli jsme se mrknout. Momentálně jsou na výběr dvě možnosti. Prohlídky ve dne (vždy v sobotu od 14 do 16 hodin) a večer, za tmy a s baterkou (čtvrtky od 20 do 22 hodin). My byli na té noční a opravdu doporučuji si tu baterku vzít ;)


Vzhledem k tomu, že v krytu je stálá teplota okolo 14°, při příchodu jsme dostali možnost půjčit si vojenský kabát. My ho v zimě nepotřebovali, v létě se však může hodit. K vidění je zde především technické zázemí, dozvěděli jsme se něco o historii, využití, i kde má kryt například druhý východ. Na konci prohlídky je něco jako malý bar. 





Co se týče oné historie - kryt zahájil provoz v roce 1944 kdy měl sloužit jako ochrana před americkým a sovětským bombardováním. V letech 1946 až 1948 jej využíval velkoobchod s vínem, který záhy zabavili komunisté. V roce 1959 byl v tichosti dobudován atomový kryt odolný zbraním hromadného ničení s kapacitou až 500 osob po dobu 3 dnů. Především však pro vyvolené. Do roku 1993 objekt spravovala armáda a byl tajný. V roce 2014 ho dostal do rukou Americký fond. Ten si klade za cíl "učinit z původně vojenského prostoru místo setkávání a zpřístupnit ho veřejnosti".

Telefonní ústředna



Celý můj dojem z večera byl trochu rozpačitý. Líbí se mi, že je kryt zpřístupněn, samotná prohlídka s výkladem byla velmi zajímavá. Je také fajn, že se o objekt někdo stará a spravuje ho, ukazuje lidem. Co mne však neoslovuje je koncept, kterým se Americký fond vydává. Záměr pořádat zde rozličné výstavy, kulturní setkání, večírky a provozovat bar v tom duchu, v jakém nám bylo nastíněno, mi není příliš sympatický. Působilo to na mne trošku dojmem, jako když si studenti zbudují klubovnu. Osobně bych tam ráda viděla v budoucnu něco tématického, především třeba výstavy spjaté s tématem krytu, historie a vojenství.




Vstup do krytu se nachází z ulice Husova a vstupenky si můžete za cenu 240 Kč objednat na ticbrno.cz. Často se teď dají sehnat také na slevových webech. Pokud máte však zájem o denní prohlídku, pospěšte si, v květnu nebudou.


Oficiální webové stránky a více informací tu - http://10-z.cz

4 komentáře:

  1. Taky jsem tam byla (na té noční prohlídce). Celkem se mi to líbilo, ale mohli by to ještě dopilovat. Viděla bych to třeba na nějakou hranou tématickou scénku, nebo tak něco :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá to, že to budují tak nějak za pochodu ;)

      Vymazat
  2. Kolega se tam chystá, tak mu můžu říct, že jsem to viděla aspoň na fotkách taky. :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš kometář!