pondělí 21. července 2014

Pilates

Dneska si trochu odskočíme k tématu zde nepříliš obvyklému, tedy ke sportu.

Bývala jsem lemra. Ale strašná. Jediný pohyb jsem provozovala ve školním tělocviku a to ještě po donucení, s okázalým odporem a ošulený na nejvyšší míru. Takže vlastně ani tam nic. Postavu jsem měla vždycky normální, tak co bych se namáhala, že jo. Pak uplynuly nějaké ty roky a já nastoupila do práce. A ozvaly se záda a blbý pocit... Tak jsem se rozhodla začít něco dělat. Opatrně a zmateně jsem se plácala mezi fitkem, zumbou, squashem a hodinami jakéhosi dámského sexy tance (ten, co ten debilní název vymyslel, mě nikdy při pohybu neviděl, protože nic, co by se aji s osmi dioptriema dalo považovat za sexy pohyby, jsem rohodně za toho půl roku neprovozovala). Až jsem jednou narazila na pilates.

První hodinu jsem tedy absolvovala kdysi dříve, ale nebyla dobře vedena a nezaujala mne. Lektorku, která mi vyhovuje, jsem objevila až později a jsem jí věrná už bezmála tři roky. Na hodiny chodím s železnou pravidelností dvakrát týdně a sem tam si cviky střihnu i doma. 

Pilates můžete cvičit buď na strojích, nebo na podložce. Se stroji nemám zatím žádnou zkušenost a to z jednoduchého důvodu - lekce jsou drahé. Za to na svoji růžovou karimatku nedám dopustit. Běda tomu, kdo by si dovolil říct, že na ní chce přespat :D. A že tu už takový odvážlivci byli ;).


Cvičení je to více méně pomalé (ano, takže jej mohou provozovat i pohyboví a koordinační katastrofici jako já, protože stihnou najít správnou nohu a ruku zdvihnou tím pravým směrem, aniž by u toho narazili do souseda, do zdi, zakopli o vlastní nohu, nebo šli naopak proti ostatním). To ale neznamená, že je jednoduché. Je-li prováděno správně a za dodržení všech principů, je náročné dost. Garantuji vám, že po první lekci, pokud to nebudete flákat, vás bude bolet druhý den celý člověk.

V pilates je důležité dýchání. Takže pokud přijdete na lekci, kde všichni v rytmu divně hlasitě funí, nelekejte se. Ono to tam prostě musí být, aby cviky správně fungovaly. I mně trvalo docela dlouho odhodit ostych  a  pochopit, že je to tak správné (ale při cvičení doma to flákám. Partner si myslí, že jsem cvok, i bez toho). Dýchat je třeba pouze do oblasti žeber, nikoli nahoru do hrudníku, ani do břicha, to držíte stále zpevněné. Vlastně všechno držíte zpevněné.

Při cvičení se snažíte o maximální propnutí končetin. U nohou většinou i o vyšponované špičky. Až vás budou ze začátku chytat křeče. Ale ono to časem přejde. Fakt.

Veškerý pohyb který děláte, musí být plynulý. Jakékoli sebemenší švihnutí je zakázané. Lepší je pohyb neprovést, jen se o něj snažit, než trochu švihnout. Však ono se to časem naposiluje a tělo si zvykne. Obecně v pilates nejde o rozsah pohybu. Není potřeba nohu vykopnou co nejvýš. Je potřeba ji vytáhnout tím správným svalem, byť by to měl být jen milimetr. Na hodinách si můžete všimnout, že často začátečníci některé pohyby dělají větší, než pokročilí. Protože je nedělají technicky správně (samozřejmě ne vždy, každý má limity jinde).

Někde jsem četla, že po prvních pěti lekcích ucítíte změnu a po deseti si jí všimne okolí. No, tak takhle to teda nefunguje. Alespoň u mne ne a docela si troufám říct, že u nikoho. Změny přicházejí postupně, docela pomalu a hledat je můžete spíše ve zpevněných, štíhlých svalech a správném držení těla. Pokud toužíte po výrazném hubnutí, tohle, samo o sobě,  vám nejspíš nepomůže.


Krom hodin pilates mě můžete momentálně potkat na běžeckých stezkách, ve fitku, na squashi či cvičit před obrazovkou tabletu u nějakého videa. Moje aktivity se ale pořád mění. Teď bych třeba ráda vyzkoušela TRX. Co cvičíte vy? Zkoušely jste pilates? Chystáte se? Je mezi vámi někdo, kdo má zkušenost na pilates strojích? A lenoši, ti se hlásí taky :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Váš kometář!